Eerste weekjes Peru! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anne Winter - WaarBenJij.nu Eerste weekjes Peru! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anne Winter - WaarBenJij.nu

Eerste weekjes Peru!

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 Januari 2018 | Peru, Cuzco

Eindelijk is het zo ver mijn reis gaat beginnen! Na afscheid genomen te hebben van mn vrienden ben ik opweg naar het vliegveld, eenmaal in het vliegtuig toch een traantje moeten weg pinken, mn semester is dan echt tot een eind gekomen en dat is toch best gek, wat een geweldige tijd was het! Maar ik mag niet vergeten dat ik nog een maand voor me heb! Voordat ik het weet ben ik al geland in Guayaquil, waar ik een tussenstop heb van 25 uur mooie tijd om de stad te verkennen de volgende dag! Helaas valt de stad me een beetje tegen, het oude deel met al de kleurtjes is erg leuk en gezellig om doorheen te lopen. Aangezien de boulevard ook mooi moest zijn deze helemaal afgelopen maar de boulevard van Vlissingen is nog levendiger... het andere leuke in de stad was het iguana park, een park vol iguanas mooie dieren en andere dan dat ik had gezien in Galapagos! Na een ochtendje door de stad te hebben gelopen heb ik het ook wel weer gezien dus besluit ik de rest van de middag aan het zwembad te vertoeven in het hostel, goeie keuze dacht ik zo. Savonds ging mijn vlucht verder naar Lima, eenmaal daar aangekomen met een taxi naar het busstation gebracht, dat is toch even anders dan in Ecuador de iedere bus maatschappij heeft hier zijn eigen station, gelukkig had ik een goede taxi chauffeur die me naar een goede maatschappij bracht! Vervolgens 8 uur in de bus naar Huaraz, sochtends vroeg aangekomen kwam ik er achter dat ik niet kon doen wat ik echt wilde helaas... maar met een jongen die tegelijk aankwam in het hostel hebben we voor een alternatief gekozen. ‘Het zusje’ van Laguna 69 een ander meer wat mooi schijnt te zijn, Lake Churup . Met een gemeenschappelijk ‘buurtbusje’ werden we met nog andere Backpackers naar de trail gebracht. Na 3uur wandelen kwamen we aan bij het meer en gelukkig was het niet geheel minder mooi! Super helder water wat mooie foto’s opleverde! Helaas konden we het weer niet helemaal vertrouwen dus besloten we al iets eerder terug te gaan dan we verwacht hadden maar om in de regen te lopen hadden we allemaal geen zin in. Savonds vroeg naar bed om de volgende dag nog n hike te kunnen doen, Wilcacocha. Een hike dicht in de buurt waarbij we alle bergtoppen uit de omgeving konden zien, super mooi uitzicht echt prachtig! Helaas was de terugweg naar beneden een iets minder groot succes... ik werd gebeten door een hond in mn been. Met vooral een grote schrik gelukkig nog naar beneden kunnen lopen en gelijk naar het ziekenhuis gegaan om een prik te krijgen en antibiotica. Een ander zorg momentje werd toen dat ik misschien niet meer op tijd terug kon zijn in Lima om Matthijs op te halen, maar met veel geluk en wat gehaast heb ik mn bus gered en was ik op tijd op het vliegveld om Matthijs dan eindelijk op te kunnen halen! En ook nu weer kreeg ik n traantje in Mn oog vanwege geluk om hem weer te zien!

De volgende dag proberen uit te slapen maar daar kwam weinig van terecht dus zijn we Lima gaan ontdekken. Na eerst wat te regelen als simkaart en nog wat verband voor Mn hondenbeet zijn we naar de boulevard gegaan. Met het grote luxe winkelcentrum is deze al levendiger dan die in Guayaquil en de vele paragliders geven een leuk zicht aan Lima, maar verder hebben we niet echt het gevoel dat deze stad zo bijzonder is. We zijn nog met de bus naar het oude centrum gegaan om ook hier het een en ander te ontdekken, maar nadat we de weg niet wisten heeft de politie ons maar even rondgeleid Haha. Savonds naar het water park geweest wat wel erg mooi was! Dit leek een beetje op de watershow van de Efteling.

We hadden Lima wel weer gezien dus zijn we verder gegaan naar de woestijn, Huacachina. Na 5 uur bussen komen we in de bloedhete woestijn aan waar we smiddags gaan sandboarden, met een buggy de duinen in en met een snowboard naar beneden op je buik, dat gaat toch best rap.. leuke ervaring rijker in ieder geval! De volgende dag hebben we een relaxed zon dagje aan het zwembad een hele dag niks en even het kerstgevoel naar boven halen, niet dus. Savonds hebben we een nachtbus richting Cuzco waar we na 14uur bussen aankomen gelukkig waren de bussen redelijk luxe met ligstoelen avond eten en ontbijt, net eerste klas in het vliegtuig denk ik. Eenmaal in Cuzco aangekomen gaan we naar het hostel en lopen we een rondje om tours te boeken naar Machu Picchu en Rainbow Mountain. Savonds hebben we, om nog even in de kerst sfeer te blijven lekker gegeten, het leek bijna op gourmet, maar dan beter.
De volgende ochtend vroeg worden we opgehaald om de 4 daagse track naar Machu Picchu te gaan beginnen. Met een busje vol, met bijna alleen Nederlanders, gaan we naar het hoogste punt 4.200 meter, waar we op de mountainbike stappen om naar beneden te gaan naar het eerste dorpje. Het klinkt allemaal erg leuk maar het regende pijpenstelen, waar je normaal binnen voor zou blijven, maar helaas we hadden geen keus. Omdat we de dagen er na nog hele dagen moesten lopen besloten we met onze ervaren fietsskills om onze schoenen droog te houden en op onze teenslippers verder te gaan. Met dikke bescherming voor de reet van het lichaam en teen slippers hadden we van andere groepen veel bekijks. De eerste kilometers waren hel, het gevoel dat Mn voeten bijna bevroren en dan moesten we ook nog door een rivier waarbij je tot boven je enkels in het water stond met een dikke stroming. Op dat moment zag ik het natuurlijk allemaal nog helemaal zitten en was het 100% genieten van een Peruaans stukje fietsen, als we t hadden overgeslagen had je ons daarom ook niet gehoord. Gelukkig werd het verder nar beneden rond de 1.500 meter wel aangenamer qua temperatuur, toch was ik van top tot teen onderkoelt. Eenmaal bij het hostel aangekomen kregen we heerlijk eten, dat dan gelukkig wel! Daarna stond raften nog op het programma erg veel zin hadden we er niet in maarja toch maar gedaan en ondanks het koude water was het toch heel gezellig en hebben we veel gelachen! Het raften hebben we maar gezien als douche aangezien de douche in het hostel ijskoud was...

Savonds nog even met de hele groep een biertje gedronken, en naar bed de volgende dag zou namelijk de langste worden. Na een heerlijke pannenkoek als ontbijt begonnen we met wandelen, waar deze dag uit bestond. Door de hoge amazone met een aantal tussenstops waarin we veel hebben geleerd over de inca’s, de verschillende soorten groeten en fruit van Peru en natuurlijk weten we nu alles over cocaïne en de cocobladeren zijn goed genuttigd! (Ze zeggen dat het helpt tegen hoogte ziekte haha)
Na veel tussenstops en het stuk over het Inca pad te hebben gewandeld, helaas in de regen, komen we aan de lunch, maar iedereen zag meer uit naar het einde van de dag! Na een hele dag wandelen kwamen we uit bij de hotsprings om 2uurtjes heerlijk te relaxen. Het laatste stuk konden we dus niet meer opbrengen om te lopen, en het was al donker dus namen we voor het laatste stuk een taxi. Een voldaan gevoel na deze dag, nog 2 te gaan!
De volgende ochtend staat er zipline op het programma, 5 lange ziplines toch blijft het altijd leuk! Wat alleen niet was verteld was de houten touwtjes brug aan het einde wat me toch wel een beetje knikkende benen gaf..
Vervolgens werden we naar het treinspoor gebracht waar we het laatste stuk naar Machu Picchu moesten lopen, een wandeling van 3 uur over het spoor in een prachtig gebied en eindelijk de hele wandeling heerlijk weer!
Aangekomen in het hostel hebben we met de groep nog wat gedronken en zijn we toch maar vroeg naar bed gegaan, want Machu Picchu stond op het programma voor de volgende dag! Dat betekende om 4 uur sochtends starten met wandelen zodat we als eerste de brug over konden om de Inca trappen op te gaan!
De enorme rivier naast ons maakte zoveel lawaai dat we de regen in eerste instantie niet hoorden, maar helaas ook vandaag kwam het weer met bakken uit de hemel... tot aan de brug hebben we in de regen moeten lopen maar toen we eenmaal aan de Inca treden konden beginnen hield het op! Matthijs rende de trappen bijna op, ik kom m niet bijhouden dus zijn we maar apart gegaan, eenmaal boven aangekomen bleek ik toch nog bij de eerste 20 te zitten die de entree van Machu Picchu hadden behaald! Enorm blij en met veel enthousiasme rende ik dan ook het park ik de trappen op, maar bij de eerste trede moest ik er toch even bij gaan liggen... altijd handige Anne...

Maar dan onze blijdschap was snel over... Machu Picchu was een en al mist, we zagen niks werkelijk waar nog geen meter voor ons... we kregen alsnog een rondleiding van onze guide en hebben heel Machu Picchu rond gewandeld, gelukkig n half uur voor dat we weg moesten klaarde het helemaal op en konden we eindelijk zien waar we voor gekomen waren, en wauw wat was het prachtig wat een mysterieuze wereld helemaal de moeite waard die dagen door de regen!

De dag na Machu Picchu besloten we een rustdagje in te lassen, met uitslapen en een wandelingetje door Cuzco, ook hebben er Rainbow Mountain voor de volgende dag, oud jaar, geboekt. Om 4 uur sochtends stonden we paraat, helaas voelde ik me beroerd, het zuid Amerikaanse wc kwaaltje had mij dan uiteindelijk ook n keer getroffen.. maar dat mocht de pret niet drukken we zijn gewoon door gegaan. Na 3 uur bussen en een beetje slaap verder, komen we aan op de bestemming waar we eerst ontbijt krijgen. Daarna nog n half uur rijden waar we onze track konden beginnen. Zoals we al zagen waren we niet alleen ongeveer met 700 andere mensen begonnen we dan met lopen, en sommigen te paard. Nog nooit heb ik zoveel last van de hoogte gehad, het lopen ging dan voor mij ook niet geheel soepel helaas.. maar we hebben de 5200 meter toch mooi behaald. Het duurde even voordat Mathijs en ik het door hadden waar nou die Rainbow was, ja we zagen wel wat kleurtjes maar verder niet echt wat bijzonders, na een paar meter verder omhoog te lopen zagen we dan eindelijk de Rainbow! Een mooi verschijnsel maar jammer dat er te veel andere mensen om ons heen er ook van aan het meegenieten waren... wij konden gelukkig nog een stukje verder naar de Red Valley. Hier waren we enkel met onze groep en het uitzicht was nog wel mooier ook! Gelukkig voelde ik mezelf ook al wel beter boven op de top, waardoor we de weg naar beneden bijna hebben gerend! Met af en toe een hagelbuitje was het verder een prima wandeling. Eenmaal aangekomen bij het restaurant voor de lunch zag het helemaal wit van de hagel, gelukkig maar dat de lunch binnen was.

Tijdens de lange busreis terug naar Cuzco hebben we alvast even slaap ingehaald want oud&nieuw konden we natuurlijk niet missen! Met de Machu Picchu groep hebben we oud&nieuw gevierd op het plein van Cuzco. Met onze gele bloemen kransen hoorden we er helemaal bij, geel dragen tijdens deze avond brengt geluk. Toch is het wel anders dan in Nederland, hier beginnen ze om 11 uur, al met het afsteken van vuurwerk, maar dan niet zomaar n klein beetje nee het leek al wel 12 uur, dit ging door tot een uur of 1. Wij zijn vervolgens nog even naar een party hostel verhuisd waar we nog wat biertjes hebben gedronken, maar laat konden we het niet maken na zon dag Rainbow Mountain.

Nieuwjaarsdag ik voelde me nog slechter dan de dag er voor dus we besloten rustig aan te doen, natuurlijk toch niet helemaal gelukt, want het stel dat we de dag er voor hadden ontmoet bleken ook in ons hostel te zitten en ze vroegen of er mee gingen naar het uitkijkpunt, en natuurlijk hebben we Jezus bezocht die op het uitkijkpunt staat. Na wat te hebben gegeten besloten we de rest van de dag nergens meer naar toe te gaan en in het hostel te wachten tot we naar het busstation konden. Van de keer was het een nachtbus richting Puno aan het Titicacalake, we hebben hier een tour gedaan naar een van de eilandjes maar veel stelde het niet voor voor ons. Daarna verder met de bus richting Bolivia, Copacabana het Boliviaanse deel van het Titicacalake, ook hier zijn we naar een eiland gegaan waar we een wandeling hebben gemaakt waardoor het uitzicht best wel mooi was, maar bijzonder vonden we het meer allebei niet. Daarom erg blij dat we weer door konden met de bus naar La Paz!

Het deel van La Paz zal in mijn volgende blog komen! Aangezien deze natuurlijk alweer redelijk lang is. Genieten doen we zeker hier in Zuid-Amerika ondanks de regen af en toe.

  • 15 Januari 2018 - 10:27

    Willy:

    Prachtig Anne wat een beleving.groeten Willy en nog veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Dit semester studeer ik in Quito, Ecuador. Om jullie op de hoogte te houden hou ik deze blog bij

Actief sinds 04 Sept. 2017
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 9895

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2017 - 21 Januari 2018

Ecuador

Landen bezocht: