Weekje paradijs! - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Anne Winter - WaarBenJij.nu Weekje paradijs! - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Anne Winter - WaarBenJij.nu

Weekje paradijs!

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 Oktober 2017 | Ecuador, Galapagos Islands

We zijn weer twee weken verder, waarvan één week een van de misschien wel bijzonderste weken was van dit semester.

Maar eerst het weekend na mijn vorige blog ben ik voor een kort weekend naar Tena gegaan, een 'stadje' net in de Jungle. Aangezien al mijn Europese vrienden het of te druk hadden met huiswerk of al weggingen voor hun mid-semester break ben ik maar eens op pad gegaan met een groep Amerikanen.
Om 5 uur sochtends richting het busstation om met de bus van 6 uur op pad te gaan, na 6 uur rijden waren we dan eindelijk in Tena, wat een veel te lange bustocht voor deze 2 dagen. Maar achfijn we zijn aangekomen hebben ons hostel gevonden en maken plannen voor in de middag.
We hebben er voor gekozen om tubing te doen, met zwembanden door de jungle rivier. Zeer leuk om te doen! Savonds een rondje door de stad gewandeld, en wat gegeten op de streetfood market. We waren niet op een heel goed moment in Tena aangezien het de hele nacht regende. De grotten die we wilden bezoeken waren daardoor niet mogelijk, de gids die we de dag ervoor hadden voor de tubing nam ons daarom mee een dag de jungle in.
Na het bezoeken van een dieren opvang kregen we een lunch, deze was geheel in stijl. Er was een picknick tafel en banenbladeren werden gebruikt als tafelkleed, aangezien het had geregend waren deze erg schoon. na de lunch een wandeling door de jungle en weer terug met de boot naar Tena. We hadden erg veel geluk en konden die avond de bus nog halen terug naar Quito.

De dinsdag na het weekend hadden we 'eindelijk' vakantie, echter ieder weekend voelt aan als vakantie maar een hele week vrij hebben is toch wel echt lekker. Omdat we woensdag een dag niks te doen hadden, hadden we een hike gepland naar 'el crater' een crater ten noorden van Quito waar mensen wonen. Hele mooie omgeving en een mooie hike voor de dag.

Vrijdag was het dan eindelijk zo ver! De vlucht naar GALAPAGOS, zo naar uitgekeken al die tijd en dan was het eindelijk zo ver. Volgens iedereen is het fantastisch, vanwege de dieren, maar wat je nou echt precies kunt verwachten blijft een raadsel. In deze week heb ik ondekt waarom iedereen het fantastisch vindt en ik stem daar zeker mee in, het is een paradijs om te vertoeven!

Nadat we waren geland op het vliegveld werden we met de bus naar de taxiboot gebracht om de oversteek te maken naar het bewoonde eiland, Santa Cruz. Eenmaal de oversteek gemaakt te hebben is er geen één taxi die ons mee wil nemen naar Puerto Ayora, aan de andere kant van het eiland. Uiteindelijk na 20 minuten is er één taxi zo aardig om ons naar het stadje te brengen. Eenmaal aangekomen in het hostel onze spullen gedumpt en het stadje gaan bekijken om te zien wat we allemaal kunnen doen. Uiteindelijk een fiets gehuurd en snorkelspullen om de volgende dag het eiland te verkennen.

Al vroeg in de ochtend de fietsen opgehaald en naar Carrapatera gefietst. Het was enkel 15km, maar het was nogal 'heuvelachtig' en ik realiseerde me toen dat mensen uit Singapore en Amerika niet zo gewend zijn om te fietsen als ik. Ondanks dat het niet zo snel ging was de route geweldig mooi, langs de route een uitkijkpunt tegen gekomen met een schommel, ze zeggen dat de schommel in Baños geweldig is, maar deze was indrukwekkender! Nadat de andere meiden een taxi namen voor het laatste deel kon ik het niet laten om dit voort te zetten op de fiets, het laatste stuk was alleen maar naar beneden, was te merken ook met 50 à 60km p/u naar beneden is toch best rap. Maar wat een uitzichten! uiteindelijk tegelijk met hun op het bounty strand aangekomen, paradijsje bijna voor ons zelf, helaas zagen we niet echt veel met het snorkelen. Omdat we in de middag wat anders wilden doen heeft de taxi ons opgehaald en naar het stadje gebracht.
Vervolgens zijn we gaan wandelen naar Tortuga Bay, honderden leguanen tegengekomen en aan het einde een rustig meer. Als laatste naar Darwin station gegaan, dit is een onderzoekscentrum voor schildpadden, naar mijn idee niet heel bijzonder, aangezien we de schildpadden op die manier ook in de dierentuin zien... Savonds gegeten in de straat van de restaurantjes, hier zetten alle restaurantjes hun tafels buiten op straat, de vers gevangen vis van die dag wordt daar savonds gegeten. Dus een kreeftje slaan we natuurlijk niet over, heerlijk!

De volgende ochtend met de boot naar Island Isabela gegaan. Aangezien het fietsen de vorige dag wel beviel en er werd verteld dat het hier vlakker was, hebben we voor middag weer fietsen gehuurd en naar Wall of Tears gefietst. Een route van 5km maar met een stuk of 15 tussenstops duurde deze route toch wel zo'n 3 uur. Met verschillende stranden, leguana's en zeeleeuwen op het pad, mangrove bossen en uiteindelijk het uitkijk punt over een groot deel van het eiland maakte het zeer mooi! Op de terugweg nog even een duik genomen tussen de mangrovebossen!
Aangezien er geen ATM aanwezig is op het eiland moesten we toch een beetje op ons geld letten en bezochten we het goedkoopste avond eten, kochten broodjes bij de bakker voor nog geen dollar.
De volgende ochtend vroeg op om een vulcan Sierra Negra te beklimmen. Aangezien het zo vroeg was dat er niet zoveel open was om wat fruit en ontbijt te kunnen kopen kom je met vragen erg ver voor een bijna gratis ontbijt, kon het niet beter treffen.
De vulkaan tocht begon erg koud en mistig, ik was weer erg goed voorbereid en stond daar natuurlijk in mijn korte broek en een vestje aangezien werd verteld dat dat genoeg was. Gek genoeg hoe verder we liepen hoe meer het opklaarden en eenmaal bij de vulkaan hadden we blauwe luchten. Verschillende landschappen tegengekomen, van heel erg groen tot een maan achtig landschap, en de vulkaan was het hoogtepunt. Zwart lavagesteente met geel oranje en rode stukken. Wat een uitzicht!
In de middag een rondje door het dorp gelopen om de flamingos en zeeleeuwen te spotten.
De dag erna de mooiste tour gedaan op Isabella, met de boot naar de lava tuneles om daar te snorkelen. Als eerst de blue footed boobies gespot op de lava tunnels en vervolgens tussen de tunnels gezwommen, prachtige vissen rondom ons geweldig!
Vervolgens onze boottocht voortgezet om op een andere plek te snorkelen. Op deze plek konden we snorkelen met schildpadden, zagen we zeepaardjes, haaien een rog en veel verschillende vissen! Wat een ervaring wat een prachtige snorkeling was dat.
Omdat de tour enkel in de ochtend was konden we met de boot in de middag terug naar Santa Cruz, helaas verliep deze tocht niet zo soepel als de heenweg, en heb ik één ding geleerd, zit altijd achterin bij een boot.

De volgende ochtend met de boot naar het laatste eiland, San Cristobal. Eenmaal aangekomen op het eiland wisten we binnen een uur dat dit wel een van onze favorieten is, wat een rustig en relaxt eiland is dit! Niet al te veel toeristen en het dorpje is erg klein.
In de middag zijn we naar het strand La Loberia gegaan, dit schijnt super mooi te zijn, maar wij hadden er vieze miezer regen en dus alleen maar bewolking, het was koud dus besloten we terug te gaan naar het dorpje. Gek genoeg klaarde het daar weer op dus besloten we naar het volgende strandje te gaan. Met een hele hoop zeeleeuwen om ons heen eenmaal geïnstalleerd en wel begon het weer te miezeren. Het zat niet echt mee.. We besloten naar het volgende strandje te gaan en gelukkig bleef het daar wel zonnig. Dit was ook het mooiste strand met de meeste zeeleeuwen, deze kwamen gewoon naar je toe gescharreld. Toch lijkt het meer een schaapskooi waar je tussenlicht, de geluiden zijn namelijk precies hetzelfde.

Onze universtiteit heeft ook een vestiging op San Cristobal, Het meisje, Rebecca, uit Amerika kende iemand die daar op school zit dus hebben we met haar avond gegeten en natuurlijk een hele hoop gevraagd hoe het leven is op San Cristobal! Voor school doet ze voornamelijk onderzoek en haar huiswerk is snorkelen, opzich nog niet zo gek lijkt me!

Onze één na laatste dag wilden we op het strand spenderen, strand Chino. Wauw dit zou zo een bounty eiland kunnen zijn! En aangezien we de eerste waren hadden we geluk en konden we de zee schildpadden en de zeeleeuwen spotten. Prachtig. Na een hele ochtend hier te hebben vertoefd met wederom weer zeeleeuwen om ons heen zijn we weer met de middag boot terug gegaan naar Santa Cruz.

Onze laatste dag is aangebroken... We hebben nog een paar dingen niet gezien op Santa Cruz dus hebben nog een vol ochtend programma met een kleine hike naar Las Grietas, een verborgen zwemplaats tussen de rotsen. prachtige plek, helaas niet kunnen zwemmen omdat onze tijd beperkt was. Vervolgens terug naar het stadje en met een taxi richting het vliegveld, onderweg naar een schilpadden boerderij waar alle schildpadden al op de weg er naartoe rond lopen, dit is wat ik wilde zien in plaats van Darwin. Wat zijn ze mooi, en gigantisch. Ook hier nog naar een lava tunnel gegaan van 300m lang. Totaal niet verwacht in zo'n groene omgeving. En vreemd hoe zo'n tunnel na al die jaren niet instort. Als laatste nog naar twee vulcaan craters gegaan als afsluiting. De taxi zette ons af bij de boottaxi en vervolgens weer met het vliegtuig terug naar Quito.

Wat een bijzondere week was dit! Wat was het gaaf om dit mee te maken, ontzettend blij dat ik ben gegaan het was het helemaal waard een weekje in paradijs!

Maar op naar de volgende uitstapjes, want ik heb nog niet alles gezien van Ecuador en ik zit inmiddels al op de helft van het semester!

• 15 Oktober 2017 - 21:23

Wino Van Iersel:

Wow, weer een aantal ervaringen rijker! Gaaf weekje

• 15 Oktober 2017 - 21:33

Esther:

Wat leuk om je blog te lezen! Geniet van elke dag en maak er maar een feestje van.

• 15 Oktober 2017 - 21:58

Willy Verbeek :